maandag 18 november 2019

Pompoenpitten zeer voedzaam / november 2019 / Door Juglen Zwaan

Pompoenpitten zeer voedzaam
november 2019 / Door Juglen Zwaan

Op dit moment is het volop herfst. Dat betekent dat de pompoenen weer vaak op het menu staan. Vooral pompoensoep is bij velen geliefd. Vaak gooien mensen de pitten van de pompoen weg, iets dat een gemiste kans is. Pompoenpitten zijn bijzonder voedzaam en gezond. Wat er zo gezond is aan pompoenpitten, lees je in deze nieuwsbrief.

De zaden van pompoenen zijn eetbaar. Een middelgrote pompoen kan honderden pompoenpitten bevatten. In het buitenland spreekt men bij de pitten van pompoenen meestal over pepita, een term die is overgenomen uit het Mexicaans. Pompoenpitten zijn wit van kleur. Wanneer deze van de schil worden ontdaan, verschijnt de groenkleurige kern. De pitten zijn bijzonder voedzaam. Zo zijn ze rijk aan vezels, eiwit, vitamine K, vitamine E, magnesium, ijzer, fosfor, mangaan en zink. Ook zijn pompoenpitten rijk aan onverzadigde vetten, zoals omega 6 en 9. Op vitamine B12 na, zijn ook vrijwel alle B-vitamines in deze zaden te vinden. Pompoenpitten zijn zeer rijk aan antioxidanten, waardoor de vetzuren worden beschermd tegen oxidatie (1). Daarbij kunnen deze antioxidanten ook cardiovasculaire ziekten en ontstekingen op afstand houden (2). De lignanen in deze pitten staan bekend als mogelijke kankerremmers (3).


Prostaat
Vanwege de combinatie van lignanen, zink en carotenen brengen veel studies deze pitten in verbrand met een gunstige werking op de prostaat (4, 5). Dit is vooral interessant bij klachten zoals een benigne prostaathyperplasie, een goedaardige prostaatvergroting (6). Bij deze aandoening is de prostaatklier vergroot, wat problemen kan veroorzaken bij het urineren. Vanwege het hoge zinkniveau kunnen deze pitten de vruchtbaarheid van de man verbeteren (7). Een extract van pompoenpitten kan weer werken tegen een overactieve blaas (8).

Magnesium
Van alle mineralen komt magnesium het meest in deze pitten voor. Magnesium kan bijdragen aan een gezonde bloeddruk en sterke botten (9, 10). Ook is magnesium gunstig voor hart- en bloedvaten (11). Pompoenpitten werken volgens dierstudies tegen bloedsuikerpieken en ze zijn waarschijnlijk ook voor mensen een goede keuze, vooral wanneer er sprake is van (pre)diabetes (12).

Afgesloten bewaren
Omdat pompoenpitten rijk zijn aan olie, is de houdbaarheid beperkt. Het roosteren van pompoenpitten verkort de houdbaarheid nog verder, waardoor het is aan te raden om ze goed afgesloten te bewaren. Rauw zijn pompoenpitten het gezondst.

Zelf roosteren
De pitten in de supermarkt zijn over het algemeen al gepeld. Het is mogelijk om ze zelf van de schil te ontdoen, maar dat is een bijzonder tijdrovende klus. Je kunt de pitten ook met schil eten, maar dan moet je ze even koken of roosteren. Vooral geroosterd zijn de pitten een heerlijk tussendoortje. Als je pitten over hebt na het snijden van de pompoen, dan kun je ze prima zelf roosteren. Was al het vruchtvlees dan van de pitten en laat ze vervolgens 1 uur drogen. Daarna kun je ze mengen met olijfolie en Keltisch zeezout. Leg ze dan op een ovenplaat en zet ze voor ongeveer 15 minuten bij 200 graden in de oven. Afhankelijk van de oven kan de duur iets langer of korter zijn, de pitjes zijn klaar wanneer ze een goudgele kleur hebben. Uiteraard kun je de pompoenpitten ook op smaak brengen met andere kruiden naar smaak (bijvoorbeeld kerriekruiden, tamari of een mengsel van kaneel, komijn en cayennepeper). In plaats van olijfolie is ook gesmolten roomboter of ghee mogelijk. Sommige mensen vinden de schilletjes wat hard, dan kun je ze voor het wassen ook een kwartiertje voorkoken in heet water. Vanuit gezondheidsoverwegingen is het echter beter om de pitten niet voor te koken, omdat dit ten koste gaat van de voedingswaarde.

Vezels
Omdat pompoenpitten bijzonder rijk zijn aan vezels, is het verstandig om de inname ervan geleidelijk op te voeren. De darmflora kan zo wennen aan de inname van meer vezels.

Veel mogelijkheden
Pompoenpitten zijn gemakkelijk toe te voegen aan een dessert, salade of zelfgebakken brood. Ook doen ze het goed in een muesli of granola. Door pompoenpitten te mengen met wat noten, ontstaat er een smaakvolle notenmix die als tussendoortje of topping ingezet kan worden. Met een keukenmachine is het eenvoudig om zelf pompoenpittenpasta te maken. Ik hoop dat je na het lezen van deze nieuwsbrief de pitten van de pompoen tijdens het koken niet weggooit, maar een tweede leven geeft. Het kan veel goeds doen voor je gezondheid!