vrijdag 25 januari 2019

Deze simpele toepassing maakt broccoli nóg gezonder / 13 januari 2019

Deze simpele toepassing maakt broccoli nóg gezonder
13 januari 2019 

Broccoli is de krachtpatser onder de groente. Zijn kracht heeft hij voornamelijk te danken aan sulforafaan.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat sulforafaan vele gezondheidsvoordelen heeft. Het is een krachtige antioxidant en de voornaamste bioactieve stof uit broccoli. Daarnaast kunnen we door enkele simpele toepassingen in de bereidingswijze van de groente de heilzame werking van sulforafaan zelfs verviervoudigen. De hoogste tijd om de antioxidant onder de loep te nemen.

Allereerst de bekendste gezondheidsvoordelen van sulforafaan op rij. Zo blijkt uit onderzoek dat de stof ontstekingen in het lichaam tegengaat. Het stimuleert het ontgiften in lichaamscellen. Het beschermt de hersenen tegen degeneratieve ziektes als alzheimer. Werkt preventief tegen kanker en gaat deze ziekte mogelijk ook tegen, hiervoor zouden drie tot vijf porties broccoli per week voldoende zijn om het risico op kanker met 30 tot 40 procent te verlagen. Sulforafaan versterkt het immuunsysteem. Laat het LDL- en het totale cholesterol dalen en het HDL-cholesterol stijgen. Het verlaagt de bloeddruk en beschermt de huid en ogen tegen schadelijke UV-A en UV-B stralen. Daarnaast gaat de stof ook nog eens de maagzweer veroorzakende bacterie H. pylori tegen, ondersteunt en verbetert het de werking van de lever en beschermt het tegen de schadelijke effecten van luchtvervuiling.

Melk haalt calcium uit je botten en maakt ze juist zwakker. Zo word je misleid / 24 januari 2019

Melk haalt calcium uit je botten en maakt ze juist zwakker. Zo word je misleid
24 januari 2019

Ons is tientallen jaren ten onrechte voorgespiegeld dat melk gezond is en essentieel is voor een gezond lichaam.

Er zijn zelfs aanwijzingen dat een hoge zuivelinname de botopbouw juist verslechtert. Dit komt doordat dierlijke eiwitten zoals die in melk de uitscheiding van calcium via de urine stimuleren. Dit wordt ook wel de ‘calciumparadox’ genoemd.

Uit studies is gebleken dat in onder meer Hongkong en Singapore, waar heel erg weinig zuivel en calcium wordt geconsumeerd, het aantal botbreuken het laagst is. In landen als Nederland en de Verenigde Staten komen botbreuken juist veel voor.

Lactose
En Zweedse wetenschappers ontdekten dat vrouwen die veel melk dronken, meer botbreuken opliepen dan vrouwen met een lage melkconsumptie.
Ze vermoeden dat de oorzaak ligt in het molecuul lactose. Dat wordt omgezet in D-galactose, wat de veroudering van het lichaam versnelt.
Het molecuul kan ook verklaren waarom melkdrinkers vaker hart- en vaatziekten krijgen. D-galactose kan namelijk ontstekingen aan de vaatwanden veroorzaken.

Kanker
Emeritus hoogleraar Colin Campbell van de Cornell University wees het melkeiwit caseïne aan als één van de grootste boosdoeners bij het ontstaan van kanker. Caseïne blijkt het groeihormoon IGF-1 te stimuleren.
Onderzoek toont aan dat het beter is om calcium uit plantaardige bronnen te consumeren. In groente, fruit, noten en zaden zit ruim voldoende.

Bron: https://www.ninefornews.nl