dinsdag 21 november 2017

Boerenkool, wat je hier waarschijnlijk nog niet over wist ! / 21 november2017

Boerenkool, wat je hier waarschijnlijk nog niet over wist !
21 november 2017

Wist je dit al over boerenkool? Boerenkool is toch wel een van de gezondste voedingskeuzen die je op je tafel kan zetten. Dit lid van de koolfamilie zit boordevol vitamine A, K en C, waardevolle B-vitaminen en sporenelementen. Maar er is meer!

Crucifere groente
Net als broccoli, spruiten, bloemkool (doodgewoon; maar ook gerust een superfood te noemen) en paksoi is boerenkool een crucifere groente. Dit houdt in dat de bloemen van deze groenten de vorm van een kruis hebben. En dít betekent weer dat dit soort groenten –en dus ook de boerenkool- rijk is aan sulforafaan.

Ongiftende eigenschappen van sulforafaan
Laat sulforafaan nu een van de belangrijkste bijdragers zijn, waarom boerenkool en de andere crucifere groenten zo gezond zijn.  Sulforafaan is een zwavelrijke chemische stof die een gen route activeert bij dieren en mensen, Nrf2. Als Nrf2 geactiveerd wordt door sulforafaanrijke voeding komen er een paar belangrijke gezondheidsbevorderende mechanismen in werking, namelijk:

·        Ontsteking wordt geremd
·         Bescherming tegen oxidanten verbetert
·         Ons vermogen om te ontgiften van schadelijke chemicaliën verbetert

Autisme
In 2014 meldde een publicatie in PNAS (vakblad voor biomedische wetenschappen) dat een dagelijkse dosis sulforafaan het gedrag en de communicatievaardigheden van mensen met autisme verbetert.
Boerenkool spant vooral behoorlijk de kroon wat betreft de vitaminen A, C en K. Wat mineralen betreft zit er vooral veel mangaan in deze groente.

donderdag 16 november 2017

Kamille verlaagt cortisol bij angststoornis / Geplaatst 16 november 2017

Kamille verlaagt cortisol bij angststoornis
Geplaatst 16 november 2017

Bij een angststoornis hoort een brede reeks lichamelijke en psychische symptomen. Het overbekende kruid kamille kan de symptomen verminderen, ook bij ernstige angstklachten. Kamille verlaagt de cortisolwaarden, waardoor een verbetering van de klachten kan plaatsvinden. Dit meldt Journal of Psychiatry Research. 
Kamille bij angststoornis

Cortisol
Het stresshormoon cortisol speelt een grote rol bij de angststoornis. Het is heel normaal om cortisol aan te maken, en zeker bij stress. Het hormoon zorgt er namelijk voor dat je op spanningen kunt reageren. Het geeft je in die situaties energie. Mensen met een depressie of angststoornis hebben in de ochtend een extra verhoogd cortisolniveau. Cortisol volgt een dag-nachtritme en laat ’s morgens zo wie zo een piek zien. Die piek heeft een functie: het zorgt ervoor dat je de dingen van de dag kunt doen. Overdag nemen de waarden normaal gesproken af, en ’s avonds hebben ze een dieptepunt bereikt. Dit verloop is bij mensen met een depressie en angststoornis verstoord.

Het is interessant dat kamille hier iets in kan betekenen, zoals uit het onderzoek van de Pennsylvania State University blijkt. De studiedeelnemers die dankzij kamille een verbetering ervaarden in de angstklachten, hadden weliswaar hoge cortisolwaarden in de ochtend.  Maar vanaf de ochtend tot en met de rest van de dag was er een afname van de cortisolwaarden te meten.

vrijdag 10 november 2017

Magere melk verhoogt de kans op Parkinson’s / Geplaatst 10 november 2017

Magere melk verhoogt de kans op Parkinson’s

Geplaatst 10 november 2017

Onderzoekers hebben een verband gelegd tussen magere melk en het risico op de neurodegeneratieve ziekte Parkinson’s. Hoewel vetarme zuivelproducten lang gezien werden als een gezond alternatief voor volvette zuivel, komt men hier steeds meer van terug.

Verhoogde kans op Parkinson’s
Parkinson’s is een neurologische stoornis die gepaard gaat met trillen, houdings-, evenwicht- en bewegingsproblemen, moeite met starten van bewegingen en ontbreken van automatische bewegingen, stijfheid van spieren en bevriezen van de benen tijdens het lopen. Naar schatting lijden ongeveer 44.000 Nederlanders aan de ziekte.

Het risico op de neurodegeneratieve ziekte is hoger bij volwassenen die dagelijks minstens drie porties vetarme zuivel nemen, in vergelijking met mensen die slechts één portie nemen, meldt de studie in Neurology. Eerdere studies suggereerden al een link tussen zuivelconsumptie -met name melk- en een toegenomen risico op Parkinson’s. 2

Studieauteur K. Hughes onderzocht dit verband verder in een nieuwe studie, waarbij de data van 120.000 mannen en vrouwen, over een periode van 25 jaar geanalyseerd werden.

Je moet volle zuivel hebben voor een gezond lichaamsgewicht, niet de magere / Geplaatst 10 november 2017

Je moet volle zuivel hebben voor een gezond lichaamsgewicht, niet de magere
Geplaatst 10 november 2017

Als je nog steeds magere zuivelproducten eet, moet je dit echt even lezen. Volle zuivel -en niet magere- leidt tot minder lichaamsvet, minder gewichtstoename en verlaagt de diabeteskans. Onderzoekers trekken het advies ‘eet magere of halfvolle zuivel’ steeds meer in twijfel.

Juist volle zuivel leidt tot minder lichaamsgewicht

Al decennia krijgen we te horen om magere zuivel te verkiezen boven volle. Zelfs het Voedingscentrum adviseert nog altijd magere en halfvolle zuivel in de laatste richtlijnen. Er is geen bewijs van de voordelen van magere en halfvolle zuivel. Integendeel. Circulation publiceerde in april een grote folluw-up studie 1, die gedurende een periode van 15 jaar tot stand kwam. Er waren 3333 volwassenen en hun zuivelconsumptie gevolgd.

Fiks minder kans op diabetes door volle zuivel

Deelnemers met hogere niveaus van 3 bijproducten van volle zuivel, hadden gemiddeld 46% minder kans op het ontwikkelen van diabetes, dan deelnemers met lagere niveaus van deze bijproducten.

De onderzoekers concludeerden aan de hand van de uitkomsten dat het tijd is om de richtlijnen m.b.t. magere zuivelproducten bij te stellen. Volgens hen is er geen bewijs dat vetarme zuivel beter is voor mensen.