dinsdag 5 december 2017

Biotine: de sleutel tot voller haar! / Geplaatst 5 december 2017

Biotine: de sleutel tot voller haar!
Geplaatst 5 december 2017

Biotine (vitamine B8) is veelbelovend voor het krijgen van sterkere nagels, laat Journal of Dermatological Treatment weten. De vetoplosbare vitamine geeft meer dan gezonde nagels; vitamine B8 maakt ook haren, lever en huid gezonder. Bij haarverlies is gebleken dat er een tekort van deze vitamine is. Wat kan biotine betekenen bij haarverlies en dunne, broze haren?

Biotine voor voller haar

Vitamine B8 is een goede behandeling voor broze nagels die snel afbreken en geeft weer stevigheid. 1 Bij haarverlies is gebleken dat er weinig biotine in het bloed aanwezig is. 2 De vitamine ondersteunt de omzetting van voeding in brandstof voor het lichaam en helpt bij het metabolisme van koolhydraten, vetten en proteïnen.

En voor de lever
Eidooiers zijn rijk aan biotine
Biotine is gunstig voor haren, nagels en huid omdat het tevens een rol speelt bij de genregulatie en celsignalering. Ook voor de (vette) lever is het een belangrijk nutriënt. Een gezonde lever betekent ook gezonder haar.

Een wateroplosbare vitamine wordt niet opgeslagen in het lichaam. Het kan gefabriceerd worden door de darmbacteriën, ingenomen worden als supplement of via de voeding verkregen worden. Vitamine B8 is een coenzym voor carboxylase enzymen, die uiteenlopende metabole reacties ondersteunen. Deze metabole reacties zijn betrokken bij de vet synthese, aminozuren en gluconeogenese; alle belangrijk voor een gezonde huid en haardos.

dinsdag 21 november 2017

Boerenkool, wat je hier waarschijnlijk nog niet over wist ! / 21 november2017

Boerenkool, wat je hier waarschijnlijk nog niet over wist !
21 november 2017

Wist je dit al over boerenkool? Boerenkool is toch wel een van de gezondste voedingskeuzen die je op je tafel kan zetten. Dit lid van de koolfamilie zit boordevol vitamine A, K en C, waardevolle B-vitaminen en sporenelementen. Maar er is meer!

Crucifere groente
Net als broccoli, spruiten, bloemkool (doodgewoon; maar ook gerust een superfood te noemen) en paksoi is boerenkool een crucifere groente. Dit houdt in dat de bloemen van deze groenten de vorm van een kruis hebben. En dít betekent weer dat dit soort groenten –en dus ook de boerenkool- rijk is aan sulforafaan.

Ongiftende eigenschappen van sulforafaan
Laat sulforafaan nu een van de belangrijkste bijdragers zijn, waarom boerenkool en de andere crucifere groenten zo gezond zijn.  Sulforafaan is een zwavelrijke chemische stof die een gen route activeert bij dieren en mensen, Nrf2. Als Nrf2 geactiveerd wordt door sulforafaanrijke voeding komen er een paar belangrijke gezondheidsbevorderende mechanismen in werking, namelijk:

·        Ontsteking wordt geremd
·         Bescherming tegen oxidanten verbetert
·         Ons vermogen om te ontgiften van schadelijke chemicaliën verbetert

Autisme
In 2014 meldde een publicatie in PNAS (vakblad voor biomedische wetenschappen) dat een dagelijkse dosis sulforafaan het gedrag en de communicatievaardigheden van mensen met autisme verbetert.
Boerenkool spant vooral behoorlijk de kroon wat betreft de vitaminen A, C en K. Wat mineralen betreft zit er vooral veel mangaan in deze groente.

donderdag 16 november 2017

Kamille verlaagt cortisol bij angststoornis / Geplaatst 16 november 2017

Kamille verlaagt cortisol bij angststoornis
Geplaatst 16 november 2017

Bij een angststoornis hoort een brede reeks lichamelijke en psychische symptomen. Het overbekende kruid kamille kan de symptomen verminderen, ook bij ernstige angstklachten. Kamille verlaagt de cortisolwaarden, waardoor een verbetering van de klachten kan plaatsvinden. Dit meldt Journal of Psychiatry Research. 
Kamille bij angststoornis

Cortisol
Het stresshormoon cortisol speelt een grote rol bij de angststoornis. Het is heel normaal om cortisol aan te maken, en zeker bij stress. Het hormoon zorgt er namelijk voor dat je op spanningen kunt reageren. Het geeft je in die situaties energie. Mensen met een depressie of angststoornis hebben in de ochtend een extra verhoogd cortisolniveau. Cortisol volgt een dag-nachtritme en laat ’s morgens zo wie zo een piek zien. Die piek heeft een functie: het zorgt ervoor dat je de dingen van de dag kunt doen. Overdag nemen de waarden normaal gesproken af, en ’s avonds hebben ze een dieptepunt bereikt. Dit verloop is bij mensen met een depressie en angststoornis verstoord.

Het is interessant dat kamille hier iets in kan betekenen, zoals uit het onderzoek van de Pennsylvania State University blijkt. De studiedeelnemers die dankzij kamille een verbetering ervaarden in de angstklachten, hadden weliswaar hoge cortisolwaarden in de ochtend.  Maar vanaf de ochtend tot en met de rest van de dag was er een afname van de cortisolwaarden te meten.

vrijdag 10 november 2017

Magere melk verhoogt de kans op Parkinson’s / Geplaatst 10 november 2017

Magere melk verhoogt de kans op Parkinson’s

Geplaatst 10 november 2017

Onderzoekers hebben een verband gelegd tussen magere melk en het risico op de neurodegeneratieve ziekte Parkinson’s. Hoewel vetarme zuivelproducten lang gezien werden als een gezond alternatief voor volvette zuivel, komt men hier steeds meer van terug.

Verhoogde kans op Parkinson’s
Parkinson’s is een neurologische stoornis die gepaard gaat met trillen, houdings-, evenwicht- en bewegingsproblemen, moeite met starten van bewegingen en ontbreken van automatische bewegingen, stijfheid van spieren en bevriezen van de benen tijdens het lopen. Naar schatting lijden ongeveer 44.000 Nederlanders aan de ziekte.

Het risico op de neurodegeneratieve ziekte is hoger bij volwassenen die dagelijks minstens drie porties vetarme zuivel nemen, in vergelijking met mensen die slechts één portie nemen, meldt de studie in Neurology. Eerdere studies suggereerden al een link tussen zuivelconsumptie -met name melk- en een toegenomen risico op Parkinson’s. 2

Studieauteur K. Hughes onderzocht dit verband verder in een nieuwe studie, waarbij de data van 120.000 mannen en vrouwen, over een periode van 25 jaar geanalyseerd werden.

Je moet volle zuivel hebben voor een gezond lichaamsgewicht, niet de magere / Geplaatst 10 november 2017

Je moet volle zuivel hebben voor een gezond lichaamsgewicht, niet de magere
Geplaatst 10 november 2017

Als je nog steeds magere zuivelproducten eet, moet je dit echt even lezen. Volle zuivel -en niet magere- leidt tot minder lichaamsvet, minder gewichtstoename en verlaagt de diabeteskans. Onderzoekers trekken het advies ‘eet magere of halfvolle zuivel’ steeds meer in twijfel.

Juist volle zuivel leidt tot minder lichaamsgewicht

Al decennia krijgen we te horen om magere zuivel te verkiezen boven volle. Zelfs het Voedingscentrum adviseert nog altijd magere en halfvolle zuivel in de laatste richtlijnen. Er is geen bewijs van de voordelen van magere en halfvolle zuivel. Integendeel. Circulation publiceerde in april een grote folluw-up studie 1, die gedurende een periode van 15 jaar tot stand kwam. Er waren 3333 volwassenen en hun zuivelconsumptie gevolgd.

Fiks minder kans op diabetes door volle zuivel

Deelnemers met hogere niveaus van 3 bijproducten van volle zuivel, hadden gemiddeld 46% minder kans op het ontwikkelen van diabetes, dan deelnemers met lagere niveaus van deze bijproducten.

De onderzoekers concludeerden aan de hand van de uitkomsten dat het tijd is om de richtlijnen m.b.t. magere zuivelproducten bij te stellen. Volgens hen is er geen bewijs dat vetarme zuivel beter is voor mensen.


dinsdag 31 oktober 2017

Bloemkool: een reinigende groente voor lijf, brein en huid / 31 oktober 017

Bloemkool: een reinigende groente voor lijf, brein en huid
31 oktober 017

De bloemkool, iedereen kent hem en toch is het zo langzamerhand een vergeten groente geworden. Deze inmiddels impopulaire kool kan echter een verbazingwekkende uitwerking hebben op onze spieren, ogen, hormonen en ons hart. De reinigende en beschermende kool zou daarom een geweldige aanvulling op ons voedingspatroon zijn. 

Reinigende bloemkool: goede “Multi”
Hij heeft veel gezondheidsvoordelen, de witte kool die redelijk ongeliefd is geraakt. En die voordelen zijn echt van waarde! De bloemkool beschermt namelijk tegen de schadelijke effecten van ultraviolette straling én ontgift het lichaam. Hiernaast ondersteunt de bloemkool gewichtsverlies, en beschermt hij tegen kanker, diabetes, spijsverteringsproblemen en een hoge bloeddruk. Last but not least: de kool brengt de hormonen in balans.

Net als de populaire neefjes broccoli en boerenkool, hoort de bloemkool tot de Brassicaceae familie. Hij zou oorspronkelijk uit het oude Azië komen, verspreidde zich naar de mediterrane regio en kwam rond de 16e eeuw ook onze kant op.

maandag 16 oktober 2017

Deze 12 voedselcombinaties hebben een verkeerd effect / Geplaatst 16 oktober 2017

Deze 12 voedselcombinaties hebben een verkeerd effect

Geplaatst 16 oktober 2017

Waarom hebben we toch zo weinig energie en lukt het niet om af te vallen? Uit voeding kunnen we veel halen en zelfs nog meer door de juiste combinaties te maken Sommige voedselcombinaties hebben echter een verkeerd effect in ons lichaam en richten chaos aan.

[envira-gallery id="9165"]

Voedselcombinaties met verkeerd effect
Hippocrates zei ‘laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.’ Uit voeding kunnen we veel halen, en voeding kan zelfs herstellen en genezen. Het tegenovergestelde geldt ook: verkeerde voedingscombinaties doen de verkeerde dingen in ons lichaam. 


Combinaties en spijsverteringssysteem
Onderstaande voedselcombinaties worden als nadelig gezien in de reguliere en/of in de oosterse geneeskunde. Als men zou weten wat deze combinaties doen met het spijsverteringssysteem, zou niemand voedsel zo combineren. Sommige hebben directe consequenties, zoals gasvorming, een opgeblazen gevoel, maagpijn, misselijkheid, vermoeidheid en problemen om de voeding te verwerken. Korte termijn effecten kunnen binnen 1 á 2 dagen weer verdwenen zijn, maar er zijn ook nare lange termijn effecten zoals een slechte adem, droge huid, uitslag, chronische ontsteking, slechte nachtrust, weinig energie, gewichtstoename en een chronisch slechte spijsvertering.

Wanneer je de simpele regels volgt qua voedingscombinaties, kun je voelen hoe je energie weer toeneemt en merken dat je weer gewicht kunt verliezen.

Fruit na of met een maaltijd

Fruit biedt natuurlijk veel voordelen en geeft ons spijsverteringssysteem een boost, mede dankzij de vezels. Fruit is een ook een goede bron van onder meer kalium, vitamine C en foliumzuur. Toch zijn er een paar regels te volgen bij het eten van fruit. Fruit eet je zonder andere voeding of op een lege maag. Wanneer je fruit eet, werkt het spijsverteringssysteem namelijk sneller dan wanneer je bijvoorbeeld voeding met vetten, proteïnen en zetmeel consumeert. Als je fruit ongecombineerd eet, kan je maag makkelijker alle nutriënten, vezels en enkelvoudige suikers verwerken. Zo profiteer je het beste van het fruit dat je eet.

Meer lezen >>>

woensdag 11 oktober 2017

Dodelijk gif in honing van over de hele wereld............... / 11 oktober 2017

Dodelijk gif in honing van over de hele wereld. Wetenschappers komen tot deze onthutsende conclusie
 11 oktober 2017 


Driekwart van alle honing wereldwijd bevat resten van dodelijke pesticiden, zo blijkt uit onderzoek in vakblad Science. Onderzoekers van de Universite de Neuchatel in Zwitserland onderzochten 198 monsters van over de hele wereld.

Zij kwamen tot een onthutsende conclusie: in 75 procent van de monsters zaten sporen van stoffen in concentraties die schadelijk zijn voor insecten.

Zorgwekkend veel
In bijna de helft van alle monsters werd meer dan één pesticide aangetroffen. In sommige gevallen was er sprake van vier of zelfs nog meer varianten.

In zo’n 10 procent van de gevallen vonden de onderzoekers zorgwekkend veel pesticiden. Het ergst verontreinigd was de honing uit Noord-Amerika. In Europa was 80 procent verontreinigd.

maandag 9 oktober 2017

Aarde weigert halsstarrig gevaarlijk op te warmen / Door Jan Jacobs / 9 oktober 2017

Aarde weigert halsstarrig gevaarlijk op te warmen
Door Jan Jacobs / 9 oktober 2017

Jan Jacobs
Klimaatopwarming? We hadden het fout. Dit zijn de onontkoombare conclusies van een nieuwe wetenschappelijke studie, gepubliceerd in “Nature Geoscience” door een groep wetenschappers-alarmisten. De berekeningen opgenomen in het akkoord van Parijs zitten er maar liefst 170 miljard ton CO2 naast. Na de onthulling begin dit jaar van voormalig NOAA wetenschapper John Bates dat er data-manipulatie en ondeugdelijke praktijken hadden plaatsgevonden, om een politieke agenda van Obama in Parijs 2015 door te drukken, is dit wellicht de nagel aan de doodskist van klimaatalarmisme.

De wetenschappers- klimaatalarmisten, moeten tot hun eigen grote verbazing toegeven dat de computermodellen de impact van CO2 in de atmosfeer (kooldioxide) hebben overschat en dat het tempo van de opwarming van de planeet veel trager verloopt dan was verwacht en voorspeld. Volgens de computermodellen had de opwarming al zeker 1,3°C moeten bedragen. Groot was dan ook de verbazing toen de echte metingen slechts op 0,9° uitkwamen.

zaterdag 30 september 2017

KINDEREN OPVOEDEN ZONDER SCHREEUWEN & STRAFFEN DEEL III –......... / geschreven door Leony Vandebelt / Geplaatst 30 september 2017

KINDEREN OPVOEDEN ZONDER SCHREEUWEN & STRAFFEN
DEEL III – 16 TIPS VOOR OMGAAN MET ‘LASTIG’ GEDRAG
geschreven door Leony Vandebelt
Geplaatst 30 september 2017


Effectief omgaan met emotionele uitbarstingen en ‘lastig’ gedrag -16 tips
In deel I van dit artikel ‘Kinderen Opvoeden Zonder Schreeuwen en Straffen’ heb ik besproken waarom we soms als ouders ons getriggerd voelen om te schreeuwen of kinderen straf te geven, en wat we voor onszelf kunnen doen om die neiging minder of niet te voelen. In deel II van dit artikel heb ik uitgelegd waarom kinderen emotionele uitbarstingen hebben en grenzen uittesten, en wat we dagelijks voor onze kinderen kunnen doen om ze te helpen emotioneel in balans te zijn.

In dit laatste deel bespreek ik praktische tips voor het omgaan met emotionele uitbarstingen, grenzen testen en ‘misdragingen’.

Kinderen opvoeden zonder schreeuwen en straffen deel III
Grenzen uitproberen en af en toe een flinke emotionele uitbarsting hebben is niet raar of ongezond gedrag voor kinderen. Er zit wel verschil in de hoeveelheid uitbarstingen, de intensiteit ervan, de manier waarop het onze relatie met hen versterkt of juist schaadt en hoe we ons erbij voelen. Dat verschil ligt vooral in de manier waarop wij er mee omgaan.

donderdag 28 september 2017

KINDEREN OPVOEDEN ZONDER SCHREEUWEN EN STRAFFEN DEEL II –........ / geschreven door Leony Vandebelt Geplaatst 28 september 2017

KINDEREN OPVOEDEN ZONDER SCHREEUWEN EN STRAFFEN
 DEEL II – 8 TIPS OM JE KIND TE HELPEN IN BALANS TE ZIJN
geschreven door Leony Vandebelt
Geplaatst 28 september 2017


In deel één van dit artikel beschreef ik 11 tips voor jezelf als ouder. In dit tweede deel van ‘kinderen opvoeden zonder schreeuwen en straffen’ schrijf ik over de oorzaken van emotionele uitbarstingen in kinderen en wat we voor onze kinderen kunnen doen zodat ze emotioneel in balans zijn en minder vaak van deze uitbarstingen hebben.

Waarom kinderen emotionele uitbarstingen hebben en 8 tips om onze kinderen te helpen emotioneel in balans te zijn.

Waarom onze kinderen emotionele uitbarstingen hebben, zich ‘misdragen’ en grenzen testen
Het testen van onze grenzen en af en toe een emotionele uitbarsting hebben, is gepast gedrag voor kinderen. Een kind dat zich veilig voelt, zal af en toe grenzen opzoeken of zich misdragen. Het is een manier van onderzoeken, zichzelf onderscheiden van ouders en het ontwikkelen van hun eigen persoonlijkheid en individualiteit.

dinsdag 26 september 2017

KINDEREN OPVOEDEN ZONDER SCHREEUWEN EN STRAFFEN DEEL I – ............. / geschreven door Leony Vandebelt / Geplaatst 26 september 2017

KINDEREN OPVOEDEN ZONDER SCHREEUWEN EN STRAFFEN
DEEL I – 11 TIPS VOOR OUDERS
geschreven door Leony Vandebelt
Geplaatst 26 september 2017


Deel 1: 11 Tips voor jezelf, als ouder

Zelfs als we het echt niet willen, voelen we soms de neiging om te schreeuwen naar onze kinderen of om ze ergens straf voor te geven. Gelukkig beginnen we steeds meer te begrijpen dat schreeuwen en straffen misschien lijken te werken in het moment zelf, maar een erg negatief effect hebben op het gevoel van eigenwaarde van het kind, op onze relatie met hen, op hun sociale- en emotionele ontwikkeling en dat het op de langere termijn juist tot meer ‘misdragingen’ leidt.

Kinderen begeleiden met compassie en zacht maar duidelijk leiderschap, daarentegen, helpen ze op te groeien tot zelfverzekerde en emotioneel gezonde volwassenen. En het maakt het ouderschap voor ons een stuk makkelijker en leuker.

In dit driedelige artikel deel ik inzichten en tips om kinderen op te voeden zonder schreeuwen en straffen. Deel één gaat over dingen die we voor onszelf als ouders kunnen doen om meer in balans te zijn, minder snel te triggeren, beter grenzen te kunnen stellen en makkelijker om te kunnen gaan met de gevoelens en emotionele uitbarstingen van onze kinderen.

zaterdag 23 september 2017

Haarverlies stopt, nieuwe haren groeien door deze kruidenoliën / Geplaatst 23 september 2017

Haarverlies stopt, nieuwe haren groeien door deze kruidenoliën
Geplaatst 23 september 2017

Elke dag verlies je ongeveer 100 haren. Normaal gesproken groeit er weer nieuw haar aan, maar soms worden de verloren haren helaas niet meer aangevuld. Gelukkig hoef je niet machteloos toe te zien. Er zijn middelen waarvan bewezen is dat ze haarverlies remmen, en zorgen voor nieuwe haargroei. De werking van lavendelolie, pepermuntolie en rozemarijnolie zijn hierin vrij spectaculair.

Haren groeien weer door deze oliën

Lavendel, pepermunt en rozemarijn; nieuwe haargroei binnen 4 weken

Behalve lavendelolie, pepermuntolie en rozemarijnolie zijn er nog meer natuurlijke middelen die haarverlies remmen en haargroei bevorderen. Zie onderaan dit artikel!

De haardos biedt bescherming tegen kou, zonlicht en beschadigingen. Het heeft ook de taak om schadelijke stoffen uit te scheiden, zodat ze uit het lichaam verwijderd kunnen worden. Natuurlijk spelen haren ook een niet onbelangrijke rol voor het uiterlijk. Bij haarverlies denk je vaak aan veroudering, maar het kan meer directe en indirecte oorzaken hebben. Onder andere stress, voedingstekorten, genen spelen een rol.

Het kan een schokkende ervaring zijn, wanneer je teveel haren in het doucheputje ziet verdwijnen en je ziet hoe je haardos steeds dunner wordt. Gelukkig hoef je niet machteloos toe te zien.

zaterdag 9 september 2017

8 verrassende gezondheidsvoordelen van zuurkool (en hoe het te maken) / Juglen Zwaan / 9 september 2017

8 verrassende gezondheidsvoordelen van zuurkool (en hoe het te maken)

Zuurkool is gefermenteerde kool en is erg gezond. Het vindt zijn oorsprong in China 2000 jaar geleden. Destijds was fermenteren een veelgebruikte methode om voedselbederf tegen te gaan (1). Zuurkool is binnen veel culturen een populair bijgerecht en smaakmaker geworden. Vooral in Duitsland wordt het veel gegeten. Door het fermentatieproces bevat zuurkool veel voedingsstoffen en biedt het veel meer gezondheidsvoordelen dan verse kool. Dit artikel beschrijft de acht gezondheidsvoordelen van zuurkool en legt stap voor stap uit hoe je het zelf kunt maken.

1. Zuurkool is erg voedzaam
Zuurkool bevat veel voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een optimale gezondheid. Een portie van 142 gram bevat (2):

·        Calorieën: 27
·        Vet: 0 gram
·        Koolhydraten: 7 gram
·        Natrium: 39
·        Vitamine C: 35% van de ADH
·        Vitamine K: 23% van de ADH
·        IJzer: 12% van de ADH
·        Mangaan: 11% van de ADH
·        Vitamine B6: 9% van de ADH
·        Foliumzuur: 9% van de ADH
·        Koper: 7% van de ADH
·        Kalium: 7% van de ADH

Snelle Tracking, Verplichte Vaccinatie Terwijl de Regering en Media Wetenschappers Muilkorven / 9 september 2017 / door Edward Morgan

Snelle Tracking, Verplichte Vaccinatie Terwijl de Regering en Media Wetenschappers Muilkorven
9 september 2017 / door Edward Morgan


Door Robert F. Kennedy, Jr.

Met hun rug naar het mensenrechtenbeginsel van vrijwillige geïnformeerde toestemming die in de Neurenberg-code na de Tweede Wereldoorlog is herdacht, duwen gezondheidsautoriteiten in Frankrijk en Italië onwillekeurige vaccinatiemandaten voor schoolgaande kinderen erdoor. In Italië zijn miljoenen Italianen sinds juni aan het demonstreren  tegen de inbreuk op ouderlijke rechten.

Op 28 juli stemden de Italiaanse wetgevers van de industrie 296-92 voor een ​​wet ‘die overal op past’ 5) die meerdere doses van tien vaccins voor voorschoolse kinderen tot en met tieners verplicht, waarbij stevige boetes worden opgelegd voor ouders die daar niet aan voldoen. Hoofdstroommedia in zowel Italië als de VS negeerde de recordprotesten tegen medische dwang.

vrijdag 18 augustus 2017

Je kunt zonder medicijnen worden verlost van veelvoorkomende ziektes. Laat dan dit weg uit je dieet / 18 augustus 2017

Je kunt zonder medicijnen worden verlost van veelvoorkomende ziektes. Laat dan dit weg uit je dieet
18 augustus 2017


Door glucose-fructosestroop weg te laten uit je dieet kun je al binnen acht dagen de strijd aanbinden tegen obesitas, leververvetting en diabetes. Dat schrijft de Daily Mail.

Onderzoekers bestudeerden 40 zwaarlijvige kinderen die geen fructosesiroop meer consumeerden.

In amper een week tijd bleek dat hun cholesterol en bloeddruk waren gedaald en de hoeveelheid levervet aanzienlijk was afgenomen.

75 procent
Glucose-fructosestroop zit in 75 procent van verpakte voedselproducten en dranken omdat het goedkoper en zoeter is dan suiker, aldus de krant.

De zoetmaker zorgt ervoor dat suiker wordt omgezet in vet en opgeslagen in plaats van verteerd.

donderdag 17 augustus 2017

Courgette cake

Courgette cake

·        2 eieren
·        80 gram bruine basterdsuiker of ruwe rietsuiker
·        125 ml zonnebloemolie
·        1 grote courgette
·        80 gram walnoten
·        2oo gram dadels
·        300 gram bloem
·        1 theelepel baking soda of wijnsteenzuur
·        1 theelepel kardemompoeder ( is een optie)

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 180 graden. 
Klop met een garde de eieren, 80 gram bruine basterdsuiker en 125 ml zonnebloemolie tot een schuimig geheel.
Rasp de courgette met een grove rasp. 
Ontpit de dadels en snij de dadels in kleine stukjes en wentel die door een klein beetje bloem, zodat ze niet aan elkaar blijven plakken. 
Maak de walnoten klein, bijv; met een vijzel.
Meng in een andere kom 300 gram bloem met 1 theelepel baking soda/ wijnsteenzuur of bakpoeder en 1 theelepel kardemompoeder (optie).
Voeg het bloemmengsel bij de walnoten en dadels. 
Roer dit goed door elkaar en voeg vervolgens het ei-suikermengsel en de geraspte courgette toe. 
Boter de cakevorm in en bestrooi dit met wat paneermeel.
Giet alles in een de cakevorm en bak de cake in ongeveer een uur in het midden van de oven op 180 graden gaar. 
Check met een satéprikker of de cake echt gaar is. De prikker moet schoon uit de cake komen.  

Verleng eventueel de baktijd met 10 à 15 minuten.

Ik gebruik een ingevet bakblik van 26 x 12 cm.

Tip: lekker om er zachte geitenkaas op te smeren!