maandag 6 augustus 2018

Is Chronische Pijn een Symptoom van Voedingstekorten? Volgens een Studie is Pijn Gerelateerd aan Glutamaat (E621) Consumptie / door Michelle Simmons / 22 juli 2018

Is Chronische Pijn een Symptoom van Voedingstekorten? Volgens een  Studie is Pijn Gerelateerd aan Glutamaat (E621) Consumptie
door  Michelle Simmons , 22 juli 2018


De consumptie van glutamaat, een veelgebruikt smaakstofadditief in zowel westerse als niet-westerse voeding, bleek te zijn  gekoppeld aan chronische pijn, volgens een pilotstudie in Oost-Kenia.


Aangezien studies met betrekking tot glutamaat terrein blijven winnen, biedt het ook inzichten over de invloed op het menselijk brein en lichaam. Glutamaat, als het in de hersenen zit, staat bekend als een veelvoorkomende neurotransmitter. Daarnaast kan het ook dienen als een excitotoxine, dat de zenuwcellen overstimuleert en beschadigt of doodt. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een verhoogde consumptie van glutamaat chronische pijnklachten kan verergeren.

Hoewel glutamaat ook een natuurlijk voorkomende chemische stof is in sommige voedingsmiddelen, zoals sojasaus en parmezaanse kaas, wordt het vaker als een levensmiddelenadditief aangetroffen. In de VS wordt het in veel voedingsproducten gebruikt en onder verschillende namen gevonden, waaronder mononatriumglutamaat (MSG), gehydrolyseerd eiwit, proteïne-isolaat, eiwitextract en gistextract. In Kenia, waar het huidige onderzoek werd uitgevoerd, komt de blootstelling van mensen aan glutamaat alleen van een paar voedingsmiddelen die MSG bevatten, met de grootste blootstelling van een gemengd kruidenkruid genaamd Mchuzi Mix, dat Kenianen gewoonlijk elke dag gebruiken om te koken.

Een team van onderzoekers van de  American University,  University of Michigan,  en Meru University of Science and Technology in Kenia hebben gekeken naar het effect van glutamaatconsumptie op chronische pijn. Het onderzoeksteam onderzocht of voedingsinterventies even goed of beter kunnen werken dan vrij verkrijgbare medicijnen bij het omgaan met pijn. Bij de studie waren 30 deelnemers betrokken die gedurende ten minste drie maanden of langer en in ten minste drie kwadranten van het lichaam pijn op de lange termijn hadden.  

De meeste deelnemers leden ook aan andere neurologische bijwerkingen, zoals hoofdpijn of migraine, chronische vermoeidheid, cognitieve stoornissen en slaapstoornissen. Deze aandoeningen zijn vergelijkbaar met wijdverspreide chronische pijnpatiënten in de VS. Het team evalueerde de effecten van het weglaten van MSG, het verhogen van het waterverbruik, of een combinatie van beide, ten opzichte van paracetamol.

De deelnemers waren verdeeld in vier groepen. De eerste groep ontving water, de tweede groep ontving alternatieve kruiden zonder MSG, de derde groep ontving zowel water als alternatieve kruiden, en de laatste groep ontving tweemaal per dag 1.000 milligram paracetamol voor mensen zonder blootstelling.

De resultaten toonden aan dat de groep die MSG uit het dieet verwijderde en meer water consumeerde, grote verbeteringen in hun systemen had, vergelijkbaar met de groep die paracetamol kreeg. De bevindingen van de studie, die werden gepubliceerd in het tijdschrift  Nutrition, suggereren dat het maken van eenvoudige dieetveranderingen, zoals de verwijdering van monosodiumglutamaat uit diëten en het drinken van meer water, chronische pijn kan verlichten.

Natuurlijke pijn remedies
Hoewel paracetamol, een veelvoorkomende pijnstiller, chronische pijn verlicht, kan het schadelijke gevolgen hebben voor zijn gebruikers. Een van de bekende bijwerkingen van paracetamol is dat het het risico op leverschade verhoogt. (Gerelateerd:  gemeenschappelijke paracetamoletiketten die worden gewijzigd om risico's van leverschade te benadrukken.)

Daarom, in plaats van uw gezondheid te riskeren voor pijnstillers zoals paracetamol, wendt u zich tot  natuurlijke pijnstillers. Veel kruiden en specerijen, zoals wilgenschors, kurkuma en kruidnagel, kunnen ontstekingen behandelen. Andere alternatieve geneesmiddelen voor pijnverlichting zijn acupunctuur, yoga, reiki en het gebruik van warmte en ijskompres.

Als u meer nieuwsberichten en studies over de gezondheidsrisico's van MSG-consumptie wilt lezen, gaat u naar  MSG.news.


Vertaling: gezondontwaken.blogspot.nl

Wij vragen om uw ondersteuning
Lieve mensen, wanneer u ons werk waardeert, vragen wij u te overwegen
 ons te ondersteunen door middel van een vrijwillige donatie.
Meer informatie over het doneren kunt u HIER vinden.

Alvast bedankt, Ine & Martien