dinsdag 5 december 2017

Biotine: de sleutel tot voller haar! / Geplaatst 5 december 2017

Biotine: de sleutel tot voller haar!
Geplaatst 5 december 2017

Biotine (vitamine B8) is veelbelovend voor het krijgen van sterkere nagels, laat Journal of Dermatological Treatment weten. De vetoplosbare vitamine geeft meer dan gezonde nagels; vitamine B8 maakt ook haren, lever en huid gezonder. Bij haarverlies is gebleken dat er een tekort van deze vitamine is. Wat kan biotine betekenen bij haarverlies en dunne, broze haren?

Biotine voor voller haar

Vitamine B8 is een goede behandeling voor broze nagels die snel afbreken en geeft weer stevigheid. 1 Bij haarverlies is gebleken dat er weinig biotine in het bloed aanwezig is. 2 De vitamine ondersteunt de omzetting van voeding in brandstof voor het lichaam en helpt bij het metabolisme van koolhydraten, vetten en proteïnen.

En voor de lever
Eidooiers zijn rijk aan biotine
Biotine is gunstig voor haren, nagels en huid omdat het tevens een rol speelt bij de genregulatie en celsignalering. Ook voor de (vette) lever is het een belangrijk nutriënt. Een gezonde lever betekent ook gezonder haar.

Een wateroplosbare vitamine wordt niet opgeslagen in het lichaam. Het kan gefabriceerd worden door de darmbacteriën, ingenomen worden als supplement of via de voeding verkregen worden. Vitamine B8 is een coenzym voor carboxylase enzymen, die uiteenlopende metabole reacties ondersteunen. Deze metabole reacties zijn betrokken bij de vet synthese, aminozuren en gluconeogenese; alle belangrijk voor een gezonde huid en haardos.


Biotine tekort bij haarverlies
Een publicatie in International Journal of Trichology laat weten dat een biotine tekort speelde bij 38% van de onderzochte vrouwen met haarverlies.

Er is voeding genoeg waar biotine in zit, dus normaal gesproken komt zou een tekort niet snel voorkomen. Maar  metabole stoornissen –toch een kenmerk van deze tijd- veranderen dit gegeven.  En aangezien de darmbacteriën biotine produceren, kunnen gastrointestinale stoornissen (een bacteriële of schimmelinfectie, prikkelbare darm, inflammatoire darmziekten) en antibioticabehandelingen ook voor een tekort zorgen.

De eerste demonstratie van een biotine tekort betrof ratten. De ratten kregen alleen rauw eiwit te eten, niet de dooier. Bij de diertjes ontwikkelde zich dermatitis, alopecia en neuromusculaire disfunctie. 4 Een reden was dat een glycoproteïne in het wit van de ei (avidine) extreem goed bindt met biotine en biotine onbeschikbaar maakt voor enzymatische reacties. Avidine heeft geen effect meer wanneer het verhit is.

Een lagere biotinespiegel komt vaker voor bij
  • Rokers hebben een lagere biotine spiegel en dit geldt ook voor alcoholisten.
  • Door gebruik van parenterale voeding krijgen
  • Bij een gastrectomie
  • Door gebruik van antiepileptica gebruiken
  • Door gebruik van isotretinoïne gebruiken (bijvoorbeeld tegen acne)
  • Bij ouderen
  • Bij sporters en atleten
  • Zwangerschap en borstvoeding

Symptomen van een vitamine B8 tekort zijn
  • Haarverlies
  • Conjunctivitis
  • Dermatitis
  • Rode uitslag rond de ogen, neus en mond
  • Neurologische symptomen zoals depressie, lethargie, hallucinaties
  • Verminderde weerstand: kwetsbaar voor bacteriële en schimmelinfecties

De neurologisch en psychische symptomen zijn vaak slechts mild, maar wat betreft het haar en de huid zijn ze meestal ernstiger.

Voeding die rijk is aan biotine
Er zijn genoeg voedingskeuzes om jezelf naar een volle en gezonde haardos te eten

Top 5 biotine rijke voeding  (Volgens deze tabel )
Eierdooier
Varkenslever
Havermout vlokken
Tarwekiemen
Witte champignons

De top 5 wordt direct gevolgd door
Spinazie
Wrongel (zeer jonge kaas)
Brie
Varkensvlees
Wortelen

Ook rijk aan biotine zijn: biergist, noten en zaden, zalm, avocado’s, zoete aardappel en bloemkool. Hierna komen appels, tomaten, rundvlees en sla.

Foto’s: Engin Akyurt/Unsplash, Ponce_Photography