maandag 16 oktober 2017

Deze 12 voedselcombinaties hebben een verkeerd effect / Geplaatst 16 oktober 2017

Deze 12 voedselcombinaties hebben een verkeerd effect

Geplaatst 16 oktober 2017

Waarom hebben we toch zo weinig energie en lukt het niet om af te vallen? Uit voeding kunnen we veel halen en zelfs nog meer door de juiste combinaties te maken Sommige voedselcombinaties hebben echter een verkeerd effect in ons lichaam en richten chaos aan.

[envira-gallery id="9165"]

Voedselcombinaties met verkeerd effect


Hippocrates zei ‘laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.’ Uit voeding kunnen we veel halen, en voeding kan zelfs herstellen en genezen. Het tegenovergestelde geldt ook: verkeerde voedingscombinaties doen de verkeerde dingen in ons lichaam.

Combinaties en spijsverteringssysteem

Onderstaande voedselcombinaties worden als nadelig gezien in de reguliere en/of in de oosterse geneeskunde. Als men zou weten wat deze combinaties doen met het spijsverteringssysteem, zou niemand voedsel zo combineren. Sommige hebben directe consequenties, zoals gasvorming, een opgeblazen gevoel, maagpijn, misselijkheid, vermoeidheid en problemen om de voeding te verwerken. Korte termijn effecten kunnen binnen 1 á 2 dagen weer verdwenen zijn, maar er zijn ook nare lange termijn effecten zoals een slechte adem, droge huid, uitslag, chronische ontsteking, slechte nachtrust, weinig energie, gewichtstoename en een chronisch slechte spijsvertering.

Wanneer je de simpele regels volgt qua voedingscombinaties, kun je voelen hoe je energie weer toeneemt en merken dat je weer gewicht kunt verliezen.

Fruit na of met een maaltijd

Fruit biedt natuurlijk veel voordelen en geeft ons spijsverteringssysteem een boost, mede dankzij de vezels. Fruit is een ook een goede bron van onder meer kalium, vitamine C en foliumzuur. Toch zijn er een paar regels te volgen bij het eten van fruit. Fruit eet je zonder andere voeding of op een lege maag. Wanneer je fruit eet, werkt het spijsverteringssysteem namelijk sneller dan wanneer je bijvoorbeeld voeding met vetten, proteïnen en zetmeel consumeert. Als je fruit ongecombineerd eet, kan je maag makkelijker alle nutriënten, vezels en enkelvoudige suikers verwerken. Zo profiteer je het beste van het fruit dat je eet.

Wanneer je fruit vlak voor of na een maaltijd eet -vooral na een grotere maaltijd- blijft het te lang in de maag met de andere voeding, en gaat het in de darmen fermenteren en rotten. Als je een moeilijke spijsvertering, maagzuur, oprispingen en ander ongemak ervaart denk je misschien dat het aan de andere voeding ligt. Het zou heel goed kunnen dat fruit voor dit ongemak zorgt. Fruit vlak voor, na (of tijdens) het eten zorgt niet alleen voor spijsverteringsproblemen; het zuigt ook energie weg. Dus wat doe je? We eten meestal 3 hoofdmaaltijden per dag. Eet fruit ongeveer een uur voor de maaltijd of twee uur na de maaltijd. Als je een zwaardere maaltijd eet, zoals pasta, wacht je langer met het eten van fruit en doe je dit zo’n 3 tot 4 uur na de maaltijd. Bij een groene maaltijd, salade of iets dergelijks, kan er een kortere tijd –ongeveer 1.5 uur- tussen zitten. Zo weet je zeker dat het fruit goed verwerkt wordt en in je lichaam precies gaat doen wat het moet doen.