woensdag 19 april 2017

Melk voor ‘sterke botten’…? Het witte sprookje..! / 19 april 2017 / Door GuidoJ.

Melk voor ‘sterke botten’…? Het witte sprookje..!
19 april 2017 / Door GuidoJ.


2017 © WantToKnow.nl/be

We schreven hier al eens eerder over de schandalige claims, dat melk en/of melk-producten goed zouden zijn voor de opbouw van het skelet van jonge kinderen. Of dat deze producten de osteoperose bij vrouwen (botontkalking) zouden stoppen en zelfs zouden bijdragen aan herstel van het beenderstelsel bij deze aandoening. Maar steeds vaker kwamen er berichten dat PRECIES HET TEGENOVERGESTELDE plaats vond.. Dat bij vrouwen die veel melkproducten gebruikten, de ontkalking juist harder door ging.. En ook de claim van sterke beenderen voor jonge kinderen (o.a. via schoolmelk) blijkt nauwelijks enige waarheidsbasis te hebben.  Zó weinig in ieder geval dat we kunnen spreken van een valse claim van de melkindustrie..

Er is onderzoek gedaan, via de zg. peer-reviewmethode, naar de impact van de consumptie van calcium op de beendersterkte van kinderen en adolescenten. Het ging om maar liefst 37 studies. 27 Van deze studies tonen aan, dat er GEEN LINK is tussen beendersterkte, wanneer een calcium-rijk of calcium-arm dieet wordt genuttigd. En de rest van de studies (10), toonden 9 studies een minimaal effect van calcium op skelet-beendersterkte.

De onderzoekers concludeerden dan ook dat er weinig of geen overtuigend bewijs voor handen is, dat de huidige aanbevelingen ondersteunt, dat door het eten van meer melkproducten, beenderen van kinderen noch adolescenten daar bij baat bij zouden hebben  (Bron: Pediatrics, 2005; 115: 736-43).

Vitamine K, die doet botten groeien en maakt beendertruc..
Op dit moment wordt wetenschappelijk Vitamine K als een essentiële factor gezien bij het beender-metabolisme. De stofwisseling rondom groei en bekrachtiging (herstel) van het menselijke beendergestel. Een tekort aan Vitamine K gaat bijna altijd gepaard met botontkalking en beenderfracturen..! Na het innemen van voldoende dosis, van zowel Vitamine D en Vitamine K over een periode van 3 jaar, bleken testpersonen minder te lijden te hebben van botontkalking dan de personen die een placebo hadden gekregen of alléén Vitamine D.  (Calcif Tissue Int, 2003; 73: 21-6)


Het blijkt dat vooral mensen met een verminderd functioneren van de lever en individuen die antibiotica innemen, vaak lijden aan een tekort aan vitmine K. Het zijn vooral groene groente en plantaardige olieën (soja en canola-olie) die vol zitten met vitamine K1 (phylloquinone). De vitamine K2 (menaquinone) is een krachtigere vitamine K-uitvoering en deze wordt gevonden in vlees, kaas en gefermenteerde producten zoals het Japanse ‘natto’, dat gemaakt wordt van sojabonen. In een Japanse studie bleek vitamine K2 verantwoordelijk te zijn voor verbeterde botdichtheid en verminderde fracturen aan de ruggewervel bij mensen die leden aan osteoperose (botontkalking) (J Orthop Sci, 2001; 6: 487-92).

Een studie genaamd ‘The Nurses’ Heart Study’, toonde aan dat vrouwen die een verlaagde inname hebben van vitamien K, een hoger risico lopen op een heupfractuur (Am J Clin Nutr, 1999; 69: 74-9) en uit een andere studie (‘Framingham Heart Study’) onder mannen en vrouwen, bleek dat de mensen met de hoogste inname van vitamine K, significant minder te lijden kregen van heupfracturen dat de mensen die een veel lagere dosis vitamine K hadden ingenomen, gedurende de wetenschappelijke testperiode. (Am J Clin Nutr, 2000; 71: 1201-8).

Vitmaine D daarentegen is verantwoordelijk voor de OPNAME van vitamine K in het beendergestel is essentieel voor een gezond skelet en de opname van calcium uit de groene groente. De beste bron voor vitamine D is ZONLICHT..!Het zit ook in bepaalde voedsel (visolie, eieren oa.), maar ZONLICHT blijft de beste bron om Vitamine D te laten aanmaken DOOR ONS EIGEN LICHAAM..! Een dagelijks blootstelling van zonlicht aan onze huid voor een periode van slechts 15 minuten, doet het werk al. Een mooie wandeling in het zonnetje dagelijks doet het ‘m dus.

En ja, mensen die lijden aan botontkalking gaan minder naar buiten, angstig voor vallen en het breken van botten.. Maar JUIST zij zouden het zonnetje dienen op te zoeken. Je kunt op speciale sites over voedsel en vitamine-inname terugvinden wat een goede dagelijkse inname is van vitamine K. Vitamine D zorgt er in ieder geval ook voor dat je botten sterk blijven. Daarnaast blijkt ook het mineraal Strontium essentieel. Dit zit o.a. in hele granen, peterselie, vis, noten en sla. Uit een wetenschappelijk onderzoek onder vrouwen die hun menopauze hadden gehad, én een geschiedenis hadden met ruggewervelfracturen en/of aandoeningen, bleek dat inname van een dagelijkse dosis aanvullende strontium, over een periode van 3 jaar, tot gevolg had, dat hun botdensiteit was toegenomen. En het risico op fracturen met meer dan 40% was afgenomen.  (Townsend Lett Docs, 2005; 261: 67).

Conclusie over de MELK-SPROOKJES..
Laat de verhalen links liggen, waarin je wordt aangeraden om melk en/of melkproducten te consumeren, om sterke(re) botten te krijgen. Vooral bij jonge kinderen blijkt koemelk zelfs totaal ontwrichtend te werken. In dat kader verwijzen we je graag naar een eerder artikel HIER, waar we een artikel van de Haarlemse arts Coos Beunk, uit het tijdschrift ‘Frontier’ aanhalen uit 2008. Een uitmuntend artikel, waarbij hij werkelijk ALLE wetenschappelijke onderzoeken naar de werking van koemelk op het menselijk lichaam aanhaalde.  Het oude Frontier-artikel kun je HIER ook als pdf-bestand downloaden.


http://www.wanttoknow.nl/overige/melk-voor-sterke-botten-het-witte-sprookje/